Tillgänglighet på Mälarenergis webbplats
På Mälarenergi är tillgänglighet en prioritet. Vi vill att alla användare ska kunna ta del av vår information och använda våra digitala tjänster, oavsett förutsättningar. Därför har vi anpassat vår webbplats med funktioner som förbättrade kontraster, större klickytor, och möjligheten att navigera utan mus. Men vi är inte färdig. Vi ser fortfarande potential för förbättringar och arbetar kontinuerligt för att göra vår webbplats ännu mer inkluderande och användarvänlig.
Tillgänglighetsredogörelse
Datum: 2024-08-05
Vi har granskat vår webbplats och fokuserat på de fem mest besökta sidorna under 2024:
- Startsida
- Interaktiv sida (Spotpriset idag)
- Jobbannonser
- Artikelsida (strömavbrott och driftstörningar)
- Kategorisida (elavtal)
Även inloggade läget på "Mitt Mälarenergi" och våra fristående digitala tjänster för flytt och elavtal har granskats. Vi har också kontrollerat våra automatiska kunddialoger för att säkerställa deras tillgänglighet.
Status inloggat läge, fristående tjänster och automatiska kunddialoger
Våra tester visar att Mitt Mälarenergi (inloggat läge) och fristående tjänster, som underlättar för kunder att genomföra flytt eller teckna/ändra elavtal har hög tillgänglighet. Dessa applikationer bygger helt på vårt designsystem och utgår ifrån webbtillgänglighetsdirektivet och DOS-lagen. Vi utför regelbundet användartester för att säkerställa både användbarhet och tillgänglighet. Även de automatiska kunddialogerna som avser utskick till kund via epost och sms har granskats samt uppdaterats för att säkerställa tillgänglighet.
Status publik webbplats
Den externa delen av vår webbplats uppfyller i stort sett kraven för webbtillgänglighetsdirektivet och DOS-lagen. Vissa områden behöver fortfarande förbättras och vi planerar för kommande utvecklingsinsatser och förbättringar för att vi ska nå våra mål och ambitioner kopplat till digital tillgänglighet.
Granskning och förbättringar
Vår senaste stora genomgång var 2019, och även om mycket har förbättrats sedan dess finns det kvarstående tekniska brister som vi presenterar under kategorierna användarfunktioner, design och användarupplevelse samt kodgranskning.
Användarfunktioner
- Chatboten Melker kan inte pausas, stoppas eller döljas, vilket kan distrahera användaren.
- Chatboten erbjuder endast textkommunikation och saknar videoalternativ.
- Chatboten kan inte navigeras till med tangentbordet.
- Webbplatsen anpassar sig inte efter användarens inställningar i webbläsaren, såsom teckenstorlek.
- Webbplatsen saknar en lättläst version för användare med intellektuell funktionsnedsättning.
- Det finns ingen lyssna-funktion, så användare måste använda externa program för att få text uppläst.
- Inloggning är endast möjlig med Bank-ID, men vi undersöker möjligheten att erbjuda Freja-ID.
Design och användarupplevelse
- Länkar behöver ses över för att säkerställa att de är tydliga och förutsägbara.
- Texten i knappar bör förbättras för att göra det tydligt för alla användare vart de leder, exempelvis ändra "logga in" till "logga in med Bank-ID".
- Kontrasten mellan bakgrund och text är för dålig på vissa delar av webbplatsen, särskilt på äldre sidor som "Vattensajten".
- Klickytor hamnar fel när man zoomar in över 200 procent, särskilt på "Vattensajten".
- Kontrasten på vissa puffar är dålig beroende på val av bakgrundsbild.
Kodgranskning
- Tabellrubriker saknar <caption>-taggar, vilket försvårar för skärmläsaranvändare att förstå sammanhanget för tabellerna.
- Det förekommer bilder på webbplatsen som saknar alt-texter, vilket innebär att användare som inte kan se bilderna går miste om viktig information.
- Många PDF-dokument på webbplatsen saknar tillgänglighetsanpassning, särskilt de som publicerats före 2018.
- Videoinnehåll på webbplatsen ska vara textat, men vissa filmer kan sakna undertexter.
- Videoinnehåll saknar transkribering, vilket gör det svårt för användare med nedsatt syn att använda skärmläsare.
- På sidan "Information in Other Languages" är språkkoden satt till engelska även för finska texter, vilket kan leda till felaktiga översättningar.
Användartester och feedback
Vi har genomfört många tester, särskilt vid utveckling av Mitt Mälarenergi (inloggat läge) samt de fristående digitala tjänster som ska underlätta för kunder i samband med flytt eller när elavtal ska tecknas/ändras. Vår kundpanel har varit en viktig resurs, men vi strävar efter att förbättra representationen i gruppen ytterligare för att få med fler viktiga perspektiv.
Kontinuerlig förbättringsprocess
Vi genomför löpande användartester och analyserar kundinsikter och data för att säkerställa att vår webbplats är tillgänglig och användarvänlig. Detta görs inom ramen för Mälarenergis kunddrivna utvecklingsprocess där design, prototyper och löpande förbättringar implementeras och testat av faktiska användare.