Om din faktura
Vill du se din faktura?
Dina fakturor finns på Mitt Mälarenergi. Logga in med Mobilt Bank-ID så kan du både titta på fakturorna och se om de är betalda.
När får jag min faktura?
Fakturan skapas runt den 7-8e varje månad, beroende på helgdagar. Har du din faktura digitalt får du fakturan direkt när den skapas men om du får din faktura via brev så kan det dröja 2-3 arbetsdagar innan den kommer fram.
Vad ska jag göra om jag inte kan betala min faktura?
Om du har svårt att betala din faktura är det viktigt att du hör av dig till oss i god tid. Vi kommer då tillsammans med dig försöka hjälpa dig genom att till exempel lägga in ett anstånd eller göra upp en avbetalningsplan.
Ansök om anstånd eller avbetalning
Vad händer om jag inte betalat fakturan i tid?
Det är viktigt att du hör av dig i tid innan fakturan förfaller. Om du inte betalar fakturan i tid kommer vi skicka en påminnelse till dig och betalar du inte efter det få du ett inkassokrav. Betalar du inte trots påminnelse och inkassokrav riskerar du att få din anläggning frånkopplad.
Det här gäller:
- Om du får en påminnelse tillkommer en avgift på 60 kr och dröjsmålsränta.
- Om fakturan inte betalats efter påminnelsen får du ett inkassokrav. Detta medför ytterligare kostnader.
- I de fall då din faktura vid flera tillfällen inte betalats i tid får du inkassokrav direkt.
- Om fakturan inte betalats trots påminnelse och inkassokrav riskerar du att din anläggning frånkopplas.
Fakturans olika delar
Här finns exempelfakturor med förklaringar, du kan ladda ner dem som PDF.
Ladda ner exempelfaktura med förklaringar
Ladda ner exempelfaktura för dig som har utjämnad betalning
- På fakturans framsida kan du se fakturaperioden och den totala kostnaden, exklusive och inklusive moms.
- Sidan två och framåt innehåller en specifikation för dina kostnader som du debiterats för under fakturaperioden. Priserna i specifikationen visas inklusive moms. Du kan också se information om avtalslängd och slutdatum för ditt elavtal om du har Mälarenergi som din elleverantör.
Har du ytterligare frågor om din faktura?
Vill du veta mer eller har du andra frågor som rör din faktura? Läs gärna svaren på vanliga frågor nedan, eller kontakta Kundcenter på telefon, 021-39 50 50.
Allmänna villkor
För att ta del av de Allmänna villkoren kan du hämta EL 2012 K och Nät 2012 K (för konsumenter). Du kan även beställa dem från Kundcenter på telefon, 021-39 50 50.