Här har vi smalat de vanligaste frågorna kring bytet av elmätare. Hittar du inte svaret på din fråga? Då är du välkommen att kontakta vår kundservice.
Du kan se den planerade tidsplanen här på hemsidan. När det är dags för ditt mätarbyte kontaktas du per post 1-2 veckor innan mätarbytet med närmare information. Men vi kan även komma utan avisering, vid serviceåtgärder/underhåll eller felsökning av din mätare.
Om mätaren sitter tillgänglig på utsidan behöver du inte vara hemma. Om montören på något sätt behöver din hjälp för att komma åt mätaren kontaktar vi dig med föreslagen tid.
Ett normalt mätarbyte tar ca 30 minuter. Strömmen kommer vara bruten cirka 10-15 minuter vid ett elmätarbyte.
Vi kommer endast ha möjlighet att göra mätarbyten, och har tyvärr inte möjlighet att utföra några mätplatsflyttar eller mätarskåpsbyten.
Om du behöver flytta en mätarplats måste du själv kontakta en behörig elinstallatör. Sedan kommer denna att registrera behov mot oss i våra system så att allt hanteras korrekt med flytten eller bytet av elmätarskåpet.
Efter elmätarbytet kan det bli ett glapp i redovisningen över din förbrukning.
Du ser det i statistiken på Mitt Mälarenergi eller på fakturan. Detta kan visa sig genom att staplarna för den föregående månaden saknas på efterföljande faktura.
Du kommer att få mer detaljerad information om när vi kommer ca 1-2 veckor innan vi kommer och byter din mätare.
25 cm hög, 17 cm bred och 9 cm djup
Sitter det hänglås på mätarskåpet rekommenderar vi dig att ta bort det, annars kommer det att klippas upp och ersättas med ett nytt lås som vi lämnar nyckel till i er brevlåda.
När information kommer om vilken tidpunkt mätarbytet kommer ske, är det är viktigt att alla i familjen informeras.
Kretskortet tillhör den gamla mätaren och kommer att monteras ned när vi ska montera den nya elmätaren.
Nej, vi har inte rätt att utföra några upp- eller nedsäkringar i samband med mätarbytet. För att göra detta måste en auktoriserad elektriker kontaktas.
Du kan antingen ändra din tid själv direkt på Mitt Mälarenergi eller så kan du ringa direkt till vår underleverantör som utför mätarbytet, HM Power, 021-40 34 96
Om du har en elmätare som är timavläst kan du inte längre se din mätarställning på din faktura. Du kan istället se dina timvärden på Mitt Mälarenergi.