Gå till innehållet

Förnyelse av fjärrvärmeledningar på Viksäng

Nu börjar vi byta ut gamla fjärrvärmeledningar på Viksäng. Arbetet sker från oktober 2024 till och med december 2026 och görs i tre olika etapper.

De olika etapperna. Etapp 1 – Blå. Etapp 2 – Vinröd. Etapp 3 – Orange

Därför byter vi befintliga ledningar

För att vi på ett tryggt, hållbart och effektivt sätt ska kunna fortsätta leverera fjärrvärme till våra kunder behöver vi förnya befintliga ledningar. Läckor på gamla ledningar leder till avbrott och är även dåligt ur hållbarhetssynpunkt – både ekologisk och ekonomisk.

Ledningarna på Viksäng byggdes på 1960-talet och har uppnått sin förväntade tekniska livslängd. Och den senaste tiden har flertalet läckor uppstått som leder till avbrott i värmeleveransen för kunderna. 

Så påverkas trafiken och du som kund

Vid arbetets olika etapper påverkas olika delar av Viksäng.

  • Etapp 1 – v.40 2024 – v.22 2025:
    Påverkar Regementsgatan och delar av Soldatgatan. Inga större störningar i trafiken sker under den här etappen. Det kan förekomma både planerade och oplanerade avbrott av fjärrvärmen. Under vecka 44 planerar vi att påbörja schaktarbeten på Soldatgatan. I och med detta kommer de parkeringar som hör till gamla Storängsskolan stängas av.
  • Etapp 2 – 2025:
    Påverkar Viksängsgatan fram till Rönnbergagatan. Viss problematik med framkomlighet för trafiken. Påverkar även Viksängsskolan. Parkeringen på Vikssängsskolan stängs av under sommaren 2025. Det kan förekomma både planerade och oplanerade avbrott av fjärrvärmen.
  • Etapp 3 – 2026:
    Påverkar Viksängsgatan från Rönnbergagatan till Reveljgatan. Påverkar även Bajonettgatan. Viss problematik med framkomlighet för trafiken. Det kan förekomma både planerade och oplanerade avbrott av fjärrvärmen.

Mer information om etapp två och tre kommer längre fram. Vi reserverar oss också för ändringar gällande tidplanen.

Under arbetets gång kan det förekomma både planerade och oplanerade avbrott. Vid planerade avbrott meddelas de kunder som berörs minst två dagar i förväg och vid oplanerade skickas både mejl och sms till kunderna - förutsatt att du har anmält dig att få information om driftstörningar. (Du anmäler dig till avbrottsinfo på Mitt Mälarenergi.)